Glöggprovning på Matmässan

Jag var ju på "Mitt Kök"-mässan i Älvsjö i helgen, och både Blossa och Saturnus fanns på plats.
 
Jag ska erkänna att jag blev lite besviken på Blossa, eftersom de hade ställt fram massor med små smakprovningsglas, och deras fläder- och citrusglögg var gratis, men när man tog ett glas med Lavenderglöggen kostade det tydligen en drinkbiljett (alltså 10 kr). Lite trist tyckte jag, men men...
 
 
 
Tog ingen lavenderglögg alltså, men jag smakade på fläder-citrus. Som jag skrivit tidigare var jag inte helt säker på om det skulle fungera med en så somrig smak på glöggen och jag fick delvis rätt. Glöggen smakade gott, det var inte så man spottade ut den precis, men den var lite för somrig för min smak. Den skulle passa bättre vid midsommar än vid jul tyckte både jag och N.
 
Även Saturnus hade ett stånd och där fick man testa både saffrans- (eller Lusseglöggen som de kallar det) och pepparkaksglöggen.
Ursäkta den risiga kvalitén, det var mycket folk på plats...
 
Lusseglöggen (som var en vitvinsglögg) luktade faktiskt lite saffran, men jag tyckte inte att det smakade någonting av det. N (som har lite bättre smaklökar) testade också och hittade inte heller någon smak av saffran.
 
 
 
Pepparkaksglöggen (rödvinsglögg) som skulle innehålla äkta Nyåkers pepparkakor varken luktade eller smakade pepparkaka tyckte både jag och N. Men vi tyckte ändå den var godare eftersom vi gillar rödvinsglögg.
 
Summa summarum kan de nog bli ett inköp av pepparkaksglögg till första advent. :-)
Vad har ni för favoriter bland årets glöggsortiment?


Kommentarer
Karin

Jag tycker nog att det är bra att de tar betalt för årgångsglöggen som ju faktiskt har en ganska hög procent. Jag gissar att de är tvungna att ta betalt för den, på grund av reglerna för utskänkningstillstånd.

Svar: Absolut, och jag har inget problem med just att de tar betalt.
Det jag tyckte var lite irriterande var att den ena glöggen var gratis, den andra kostade, de stod i exakt samma glas och såg likadana ut, och man fick ingen information om att det kostade förrän man hade tagit glaset (eftersom det var en person där, och han hade inte möjlighet att hålla koll på alla som stod vid bordet). Att sätta upp en lapp med information om att årgångsglöggen kostade en drinkbiljett och den andra var gratis tycker man inte borde ha varit så svårt för att undvika missförstånd. :-)

Jag såg personer som inte vågade ta av den andra glöggen heller eftersom de trodde att även den kostade pengar.
Sussi

2014-11-10 @ 13:13:54


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

En enkel jul

En blogg för att göra julen mysig med enkla knep utan timmar av pyssel

RSS 2.0